آخرین اخبار
۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۳
نظر مراجع درباره استخاره اینترنتی | آیا استخاره اینترنتی درست است؟
بازدید:۳۲۰
صد آنلاین | انسان موجودی عاقل و دارای اختیار است و قدرت انتخاب دارد؛ با اینحال در برخی شرایط سخت زندگی ممکن است دچار تردید شود؛ در این میان ممکن است به استخاره اینترنتی روی بیاورد. اما آیا استخاره اینترنتی معتبر است؟
کد خبر : ۱۱۳۵۵۶

به گزارش صد آنلاین، امروزه به دلیل فراگیر شدن اینترنت و گوشی های هوشمند و هچنین سایت هایی متعددی که در حال فعالیت هستند؛ استخاره های اینترنتی بسیار رایج شده‌اند. اما آیا این استخاره های آنلاین معتبر هستند؟نظر مراجع درباره استخاره اینترنتی چیست؟

استخاره در اصل طلب خیر از خداوند متعال در هر عزم و امری می‌باشد و هر امری باید با قرآن کریم (اسلام) تطبیق داده شود که معلوم شود حق است یا باطل…

استخاره، نه تنها انسان را از حال تحیر و سرگردانی که بدترین حالات است و مایه تلف شدن وقت و نیروى اوست – نجات مى بخشد، و او را با اراده و تصمیم قوى و گام هاى استوار به سوى مقصد به حرکت وا مى دارد؛ بلکه واقعاً نیز راهنما و راهگشا به سوى خیرات است و این حقیقتى است که در روایات اسلامى وارد شده، و ما خود بارها و بارها آزموده ایم که استخاره ها گوئى معجزه مى کند.

در این میان استخاره های اینترنتی بسیار محبوب شده‌اند و کاربران به جای استخاره سنتی از استخاره اینترنتی استفاده می‌کنند. 
آیا استخاره اینترنتی درست است؟

با پیشرفت تکنولوژی و علم، استخاره نیز از این پیشرفت باز نمانده و بصورت اینترنتی ارائه شده است.استخاره با اینترنت جزو روش های جدید برای استخاره بوده و هیچ تفاوتی با استخاره دستی ندارد.

با این حال این سوال مطرح می‌شود که آیا استخاره اینترنتی درست است و مراجع آن را قبول دارند یا خیر. در ادامه نظر مراجع مختلف در مورد استخاره اینترنتی را بررسی خواهیم کرد.

 

نظر مراجع درباره استخاره اینترنتی

بسیاری از افراد از این نرم افزار ها و سایت ها برای نتیجه کار و امر مهمی که در ذهن دارند استخاره می گیرند. برای برخی این سوال پیش می آید که آیا شرایط استخاره در این موارد محقق می شود و آیا به نتایج این استخاره ها می توان استناد کرد. حکم فقهی این مساله را از مراجع عظام تقلید سوال نمود و پاسخ آنان بدین شرح است.

    رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):

موارد مختلف است. اگر طبق روش های معمولی است مانعی ندارد.

    حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

هرگاه طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند، مانعی ندارد.

    حضرت آیت الله سیستانی:

روش استخاره گرفتن در مفاتیح الجنان موجود است. مراجعه شود.

    حضرت آیت الله نوری همدانی:

اگر استخاره کننده وارد در آن رشته باشد و بتواند از قرآن مجید برداشت مناسب و نزدیک به واقع داشته باشد، اشکال ندارد.

همچنین یک تن از مجتهدین و مدرسین حوزه علمیه این گونه پاسخ داده اند:

    آیت الله علوی گرگانی:

اگر بگونه صحیح انجام شود مانعی ندارد گرچه اعتنا کردن به اینگونه استخاره ها از نظر ما محل تردید است.

    استخاره اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی:

خواهشمند است نظر به آنکه چندی است که استخاره از طریق سیستم های هوشمند تلفنی در جامعه رایج شده است، نظر خود را درباره صحت و اعتبار چنین استخاره هایی و اینکه تا چه حد می توان به نتایج اینگونه استخاره ها اتکاء کرد، برای درج در سرویس قرآن و معارف شبستان در این خصوص اعلام فرمایید.
پاسخ :
بسمه تعالی
در صورتی که استخاره کننده در واقع خود دستگاه باشد اعتباری به آن نیست.
همیشه موفق باشید.
استخاره اینترنتی معتبر

وقتی واژه استخاره اینترنتی را در اینترنت جست و جو می‌کنید، صدها سایت به شما نشان داده می‌شود که در کمترین زمان ممکن استخاره را برای شما انجام می‌دهند. امروزه استخاره اینترنتی بسیار محبوب شده؛ با اینحال باید تلاش کنید تا یک سایت معتبر برای استخاره اینترنتی پیدا کنید. 

برای انجام دادن هر کار باید با اندیشیدن، راه صحیح را انتخاب کرد و در مرحله بعد با افراد با تجربه مشورت نمود؛ چنانچه نتیجه ای حاصل نشد می توان استخاره کرد. فال گیری با قرآن (اطّلاع از آینده شخص یا عمل) جایز نیست.


در این استخاره های آنلاین، بعد از خواندن دعای استخاره صفحه ای از قرآن را به صورت اتفاقی باز می‌کنید، با فشار دادن دکمه‌ی «استخاره» نیز به همان شکل به صورت اتفاقی صفحه ای از قرآن را انتخاب می‌کنید؛ در واقع خودتان استخاره گرفته اید نه دیگری، همانطور که در مفاتیح هم آمده است، اگر کسی خودش استخاره بگیرد بهتر از آن است که دیگری برای او این کار را انجام دهد

برای استخاره تنها کافیست نیت کرده ، سه بار صلوات بفرستید و بر روی دکمه استخاره کلیک کنید. برای استخاره دعاهای مختلفی آمده است که همه مستحب هستند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها